Přes 50 000 rumunských dopravců riskuje ztrátu přístupu na trh EU kvůli zastaralým tachografům

04.12.2024

Více než 50 000 rumunských dopravců čelí riziku ztráty přístupu na trh EU, protože musí urychleně dovybavit svá vozidla tachografy druhé generace. Do termínu 1. ledna 2025 zbývají méně než tři měsíce a desetitisíce vozidel stále nesplňují požadavky, což ohrožuje pozici Rumunska jako klíčového hráče v evropské logistice.

Současná situace v číslech

Podle nedávné tiskové zprávy UNTRR (The National Union of Road Hauliers from Romania / Národní svaz autodopravců z Rumunska) je pouze 10 000 z přibližně 60 000 rumunských vozidel určených pro přepravu v rámci EU vybaveno požadovaným chytrým tachografem verze 2. Dalších 17 000 vozidel má starší verzi 1, ale desítky tisíc vozidel stále nejsou v souladu s předpisy.

Ekonomické dopady

Rumunský silniční dopravní průmysl hraje zásadní roli v národní ekonomice:

  • V roce 2023 vygeneroval 7,81 miliardy eur
  • Překonal export IT služeb (7,772 miliardy eur)
  • Vykazuje pozitivní export-import bilanci 6,226 miliardy eur
  • Rumunsko je třetí v EU v mezinárodní silniční dopravě

Výzvy a problémy

UNTRR žádá o dvouletý odklad termínu z několika důvodů:

  • Nedostatek součástek pro tachografy
  • Omezená konkurence na trhu (pouze dva výrobci VDO a Stoneridge)
  • Vysoké náklady na modernizaci
  • Technické problémy s novými tachografy
  • Přetížení servisních dílen

Možné následky nedodržení termínu

Dopravci, kteří nesplní požadavky, mohou čelit:

  • Vysokým pokutám (ve Francii až 30 000 eur)
  • Odstavení vozidla
  • Zákazu přeshraničního provozu

Závěr

Situace vyžaduje urgentní řešení na evropské úrovni. UNTRR apeluje na evropské autority, aby zvážily prodloužení termínu a poskytly dodatečnou podporu dopravcům při přechodu na nové tachografy. Bez těchto opatření hrozí významné narušení evropského logistického řetězce a ekonomické ztráty pro dotčené země.