Prodej nákladních elektromobilů v EU a ČR: meziroční pokles, ale naděje na růst
V roce 2023 bylo v zemích Evropské unie registrováno 7 516 nových nákladních elektromobilů s hmotností nad 3,5 tuny. I přes meziroční pokles o 4,6 % se podíl elektrických nákladních vozidel na celkovém trhu mírně zvýšil na 2,3 %. V České republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, což je o 17 více než v předchozím roce. Český trh s nákladními vozy se tak umístil na 8. místě v EU, zatímco v kategorii elektrických vozidel obsadil 13. příčku. Tyto údaje vycházejí z analýzy webu cistadoprava.cz, který čerpá data od Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Celkově registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 6,3 % na 327 896 vozidel. Hlavním důvodem byl pokles prodeje těžkých nákladních vozidel (nad 16 tun) o 8,5 %, který byl částečně vyvážen růstem registrací středně těžkých vozidel (3,5–16 tun) o 5,6 %. Mezi hlavními trhy zaznamenalo Německo pokles o 6,9 %, Francie o 2,9 % a Itálie o 0,7 %. Naopak Španělsko vykázalo nárůst o 12 %. Většina trhu stále patří vozidlům se vznětovými motory, která tvořila 95,1 % všech registrací, i když jejich počet klesl o 6,2 %.
Rozdíly v registracích elektrických nákladních vozidel
Zatímco některé země, jako Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací elektrických nákladních vozidel, jiné, jako Francie (-57,4 %) a Nizozemsko (-42,3 %), vykázaly prudký pokles. To vedlo k celkovému meziročnímu poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v EU o 4,6 %. Podíl elektromobilů na trhu tak zůstal na 2,3 %, což je jen mírně více než v předchozím roce.
"Zajímavé je, že u středně těžkých nákladních elektromobilů došlo k poklesu registrací o 21,1 % na 4 188 vozidel, zejména kvůli propadu na francouzském trhu. Naopak u těžkých nákladních elektromobilů (nad 16 tun) se registrace zvýšily o 29,4 % na 3 328 vozidel, především díky německému trhu," uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Česká republika: rekordní počet registrací, ale stále nízký podíl
V Česku bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, což je historicky nejvyšší číslo. Mezi značkami dominovaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, každá se šesti registrovanými vozy. V rámci zemí V4 bylo v Polsku registrováno 98 elektrických nákladních vozidel, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25. Přestože ČR zaznamenala rekordní počet registrací, v podílu elektromobilů na celkovém trhu skončila až na 20. místě v EU, což je poslední pozice mezi zeměmi V4.
Zdroj energie | Podíl v ČR (%) | Podíl v EU (%) | Rozdíl (ČR vs. EU) |
---|---|---|---|
Nafta | 99,6 | 95,1 | +4,5 |
Elektro | 0,3 | 2,3 | -2,0 |
Hybridy | 0,0 | 0,0 | 0 |
Benzin | 0,0 | 0,0 | 0 |
Ostatní | 0,1 | 2,6 | -2,5 |
Podpora rozvoje dobíjecí infrastruktury
V rámci Programu Doprava 2021–2027 proběhla loni výzva Ministerstva dopravy na podporu rozvoje rychlodobíjecích stanic pro nákladní vozidla. Díky této výzvě bylo podpořeno zhruba 540 milionů korun, což by mělo vést k vybudování až 54 dobíjecích stanic v pěti lokalitách. "Vzhledem k tomu, že trh nákladních elektromobilů je u nás zatím omezený, považuji to za velmi dobrý výsledek," uvedl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. V letošním roce jsou plánovány další dvě podobné výzvy.

Závěr
I přes meziroční pokles registrací nákladních elektromobilů v EU zůstává trend elektromobility v dopravě perspektivní. Česká republika sice zaznamenala rekordní počet registrací, ale stále zaostává za evropským průměrem. Rozvoj dobíjecí infrastruktury a podpora ze strany státu by však mohly přispět k dalšímu růstu tohoto segmentu.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA), Ministerstvo dopravy.
Foto: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz